Midsommar - STYLE NOTES

Glad midsommar

I går var det sankthansaften og i min barndom feiret vi alltid sammen med naboene, med stort bål, grilling og leker ved elva. Her i Oslo har jeg ikke fått noen faste sankthanstradisjoner ennå, men i år falt Sveriges midsommarafton på samme dag, og jeg var så heldig å bli invitert på kalas. Midsommarafton er stort i Sverige, nesten som vår 17.mai. Man pynter seg, lager blomsterkranser til håret, dekker koldtbord og pynter majstången. De feirer alltid på en fredag, mens vår sankthansaften er alltid 23. juni.

Mine svenske venninner Klara og Andrea inviterte til feiring og det var utrolig hyggelig. De hadde pyntet med markblomster og laget nydelig svensk mat. Da vi hadde spist, var det tid for å lage blomsterkranser til håret. Kan virkelig anbefale slike aktiviteter på fest. Alle tok med seg blomster og vi koset oss med vin mens praten gikk.

Det finnes mange videoer på nett om hvordan man binder blomsterkranser. Du kan lage en ring av ståltråd først, tilpasset ditt hode, eller du kan bare starte å binde ei lang remse og bøye den tilslutt. Jeg valgte å starte med en enkel hårbøyle for å få en stabil base. Det ble en åpen krans og jeg avsluttet med å feste ripsbånd i begge endene.

Selv om blomsterkranser ikke er så trendy nå som for noen somre siden, så synes jeg det er utrolig vakkert og en fin midsommertradisjon. Det er også en fin icebreaker i møte med nye mennesker. Vi nordmenn behøver gjerne en åpenbar åpningsreplikk hvis vi skal tørre å snakke med fremmede, og en blomsterkrans er enkel å kommentere. Så gå ut i sommernatten med blomster i håret og smil til verden.

IMG_5457Midsommar - STYLE NOTESBlomsterverksted midsommerkransIMG_5462MidsommarMidsommar - STYLE NOTESMidsommar - STYLE NOTES

TIPS! Hvis du sprayer litt vann på kransen og oppbevarer den i kjøleskapet, så holder den lenger.

 

Leave a Reply

