mermaid costume // havfruekostyme

Havfrue på land

Havfrue - STYLE NOTES

For å være helt ærlig, er jeg ikke så begeistret for Halloween. Jeg har rett og slett ikke noe forhold til denne dagen. MEN de som kjenner meg, vet at jeg elsker å lage kostymer og kle meg ut, og Halloween har blitt en av de få anledningene de fleste finner det naturlig å kle seg ut. Og det synes jeg er gøy!

Jeg har lenge hatt lyst til å prøve meg på å lage et havfruekostyme, og da jeg fant det perfekte skjørtet fra H&M i høst, var det bare å slå til. Ettersom jeg ikke er så veldig flink til å sy, synes jeg det er godt å ha et plagg som utgangspunkt. Dette skjørtet var perfekt fordi det var stramt hele veien fra midjen til under knærne, og stoffet var i behagelig stretch. At det i tillegg hadde fargen og glitteret jeg ønsket, var helt gull! Deretter bar det til Stoff og Stil, som nå har åpnet en flott butikk i Oslo sentrum! Der fant jeg 4 meter tyll i en matchende petrolfarge, la det dobbelt og sydde en slags ballerina-tutu. Deretter tråklet jeg det fast nederst på skjørtet – og voila – havfruefinnene var ferdige.

Så trengte jeg en topp – og jeg må si det kostet litt å gå på fest i bh, men noen ganger må man bare kjøre løpet helt ut. Her ble basen en hudfarget balconette-bh uten stropper. Kamskjellene er laget av plast, og de fant jeg hos Festmagastinet Standard. Jeg synes de var for hvite i utgangspunktet, så jeg malte dem med perlemorsfarget neglelakk! Deretter limte jeg skjellene på bhen med tekstillim, og fylte på med paljetter og perler for å få en annen skjellaktig effekt.

Sminken holdt jeg ganske enkel. Jeg valgte en lys foundation og lagde et blått «belte» over øynene. Glitrende gulløyeskygge innerst og skygge i petrol. Små klistremerkeperler gjorde looken komplett sammen med beach waves i håret.

Så happy halloween da, folkens! Ble ikke årets skumleste kostyme, men utrolig gøy å lage likevel. Beklager litt dårlig bildekvalitet, men håper dere får et inntrykk og inspirasjon til å lage kostymer selv. Det handler mest om å få en idé og deretter se potensiale i ting rundt seg. For meg er planleggingen og forberedelsene halve festen!

Stoff til havfruekostyme - STYLE NOTES

2 thoughts on “Havfrue på land

Leave a Reply

